همانطور که مستحضر هستید بازار کالاهای تجارت الکترونیک در دهه گذشته با رشد و تغییر بسیار چشمگیری مواجه شده است، از این رو مسئله بسته بندی محصولات در فروش آنلاین و تجارت الکترونیک اهمیت زیادی پیدا کرده است و نقش موثری در جلب مشتری دارد. این موضوع میتواند به عنوان یک نکته موثر در ارتباط بین مشتری و فروشنده و همچنین افزایش رضایت مشتری به شمار بیاید. از این رو در ادامه بیشتر با اهمیت بسته بندی در فروش آنلاین و روشهایی برای جلب رضایت مشتری آشنا خواهیم شد.
اهمیت بسته بندی محصولات در فروش آنلاین
اهمیت و لزوم بسته بندی مناسب محصولات از نحوه محافظت محصول تا جلب رضایت مصرف کنندگان را در بر میگیرد. همچنین تاثیر بسزایی در بازاریابی محصولات شما و جلب مشتری بیشتر به همراه دارد. بنابراین به یاد داشته باشید که یک بسته بندی مناسب برای محصولات نه تنها میتواند امکان ارائه محصولاتی کاربردی و به یاد ماندنی را برای مشتریان شما افزایش دهد، بلکه میتواند حس وفاداری مشتری شما را افزایش داده و امکان خریدهای آتی را نیز دو چندان نماید.
گامهای موثر فرایند بسته بندی در تجارت الکترونیک و فروش آنلاین
فرآیند بسته بندی در تجارت الکترونیک شامل چندین گام است که باید به آن توجه نمایید. در ادامه به معرفی مهمترین گامها پرداختهایم
لزوم بسته بندی مناسب
بسته بندی محصولات در فروش آنلاین و تجارت الکترونیک کلیه فرآیندها مربوط به
- طراحی بسته بندی
- ارزیابی بسته بندی
- و انتخاب متریال بسته بندی
را شامل میشود. اهمیت این موضوع به اندازهای است که بسیاری از فروشندگان و خرده فروشان جهت بالا بردن میزان فروش محصولات خود و جلب رضایت بیشتر مشتری از بسته بندیهای جذاب و خلاقانه برای بسته بندی محصولات خود استفاده میکنند.
توجه به نحوه حمل و ارسال محصولات
علاوه بر نحوه بسته بندی باید به نحوه ارسال کالا به دست مشتری نیز توجه نمایید. در نظر داشته باشید که همه محصولات میتوانند جایگاه و ارزش بالای مشتریان برای شما را منعکس کند و قدمی مثبت برای رشد کسب و کار و برند شما به حساب خواهد آمد. این موضوع میتواند
- نام تجارت و برند
- نوع و حوزه کسب و کار شما
شما را به یادماندنیتر کرده و موجب شهرت شما میگردد.
جلب اعتماد مشتری
کسب و کارهای آنلاین در مقایسه با کسب و کارهای حضوری، فضای کمتری برای جلب اعتماد مشتری دارند. از اینرو توجه به مسائلی نظیر بسته بندی محصولات در چنین کسب و کارهایی به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این امر میتواند بستر مناسب برای رشد بیشتر و بهتر برند شما فراهم کند و نه تنها به عنوان یک ویژگی متمایز میان سایر رقبا شناخته شده و موجب جلب اعتماد بیشتر مشتریان گردد.
برند سازی
براساس تحقیقات و بررسیهای انجام شده در ارتباط با فروشگاههای آنلاین، 40 درصد افراد برای انتخاب محصول مورد نظر خود به سراغ برندی میروند که با توجه به تجربیات و خریدهای پیشین خود میدانند که بسته بندی این محصولات
- مناسب
- متفاوت
- و جذاب
است. این موضوع موجب میشود اشتیاق و هیجان مشتری برای تحویل و دریافت محصول به مراتب افزایش یابد.
الگوی تجاری برند
فراموش نکنید که بسته بندی محصولات در شرایط مختلف میتواند نشانگر الگوی تجاری شما باشد. برای نمونه همه میدانیم که یکی از مهمترین قابلیتهای محصولات برند اپل ظرافت و توجه به جزئیات است. این امر در نحوه بسته بندی محصولات این برند تجاری نیز به چشم میخورد. گرچه این برند برای همه افراد با بودجهها مختلف کاربردی نمیباشد، اما هر تولید کنندهای میتواند در جایگاه خود، برای بسته بندی محصولاتش به دنبال الگوی تجاری متناسب و مختص به خود باشد.
همچنین باید بدانید که در اغلب موارد مردم تجربیات خرید خود را با دیگران به اشتراک میگذارند. از اینرو اگر واژه آنباکسینگ (unboxing) را در اینترنت جستجو کنید با دنیایی از متنوعترین محصولات با بسته بندیهای جذاب روبرو خواهید شده که در شهرت آن برند و نام تجاری کمک بسیاری میکنند.
افزایش وفاداری مشتریان
در حالت کلی باید این را بدانید ساختن یک برند یا نام تجاری با کیفیت، در طولانی مدت نه تنها موجب وفاداری بیشتر مشتریان میگردد بلکه موجب بازگشت مشتریان اولیه و تبدیل شدن آنها به مشتریان ثابت نیز خواهد شد. توجه داشته باشید که مشتریان ثابت و تکراری اغلب هزینههای بیشتری برای تهیه و خرید محصولات شما میپردازند و همین موضوع میتواند نتایج مثبت زیر را به همراه داشته باشد:
- افزایش اعتماد مشتریان
- افزایش شهرت برند و نام تجاری شما
- افزایش سفارشات آنلاین کسب و کار شما
- و افزایش فروش شما
انواع بسته بندی محصولات کسب و کارهای آنلاین و تجارت الکترونیک
شاید بد نباشد جهت آشنایی بیشتر با روش طراحی و ارائه محصول خود، با بعضی از انواع بسته بندی محصولات آشنا گردید. لازم به ذکر است انواع بسته بندی محصولات در فروش آنلاین به
- چگونگی محصول
- ابعاد محصول
- متریال محصول
- و …
بستگی دارد. در ادامه انواع روشها معرفی شدهاند:
جعبه های معمولی
جعبههای معمولی یکی از رایجترین انواع بسته بندی برای فروشگاههای آنلاین به شمار میروند. از جمله نکات مثبت این نوع بسته بندی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مقاومت بالا
- قابل بازیافت بودن
بسته بندی های پد دار
بسته بندی پد دار برای حمل محصولات کوچک، ظریف، شکستنی و آسیبپذیر استفاده میشوند. بهتر است این بسته بندی از مواد قابل بازیافت تولید گردد تا به مراتب کیفیت و مزایای مثبت محصول شما را افزایش دهد.
کیف و پاکت های طراحی شده
در صورتی که محصولات عرضه شده شما سبک هستند و چندان آسیبپذیر نمیباشند، میتوانید برای بسته بندی آنها از کیف یا پاکتهای طراحی شده برای بسته بندی استفاده کنید. این نوع بسته بندی نه تنها به سادگی قابل حمل و نگهداری هستند، بلکه میتوانند برای استفادههای مفید دیگری نیز بکار گرفته شوند.
بسته بندی های سفارشی محصولات
یکی از بهترین روشهای جلب رضایت مشتری در فروشگاههای آنلاین، بسته بندیهای سفارشی میباشند. چراکه با این کار ارزش و اهمیت مشتری خود را نشان میدهید و همچنین با استفاده از روشهای چاپی و طراحی منحصربه فرد برند خود را شاخصتر نمایید. بنابراین میتوانید با این کار برند و نام تجاری خود را به شهرت و کیفیت بیشتری برسانید.
نحوه طراحی بسته بندی سفارشی
برای طراحی بسته بندی سفارشی محصولات آنلاین، با دنیایی از المانهای موثر و کاربردی روبرو خواهید بود. اما باید بدانید که لزوما نباید همزمان از تمامی این المانها استفاده کنید. بلکه باید تصمیم بگیرید به چه شکلی و با استفاده از کدام المانها یمتوانید برند تجاری و کسب و کار آنلاین خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید و اعتماد مشتری خود را جلب نمایید. توجه داشته باشید که یک سرمایهگذاری هوشمندانه و استراتژیک در چنین مواردی میتواند شما را به عنوان یک برند یاد ماندنی در خاطره مشتریان ثبت نماید.
نحوه بسته بندی سفرشی محصولات برای کسب و کار آنلاین
مهمترین عامل در بسته بندی محصولات در کسب و کارهای آنلاین، نحوه جمع آوری، بسته بندی و حمل و نقل کالا میباشد. بنابراین با توجه به نوع محصول میتوانید به سراغ یکی از انواه بسته بندی الیافی، پلاستیکی و… بروید.
استفاده از یک لایه دستمال یا پارچه
در بسته بندی سفارشی محصولات یک روش منحصر به فرد استفاده از دستمال یا پارچه نازک میباشد. این کار در هنگام باز شدن محصول، هیجان بیشتری در مشتری ایجاد میکند. برای اینکار میتوانید از پارچههای چاپی استفاده کنید.
پرکننده هایی همچون پوشال
با استفاده از انواع متریالهای پر کننده نظیر
- پوشال
- فوم
- تنقلات
- پلاستیکهای بسته بندی حبابی
- و …
میتوانید برای بسته بندی محصولات خود استفاده نماید. بهتر است این موارد با توجه به نوع محصول انتخاب گردند.
برچسب و استیکر
استفاده از برچسبها و استیکرها نیز گزینه مناسب و ایدهآلی برای بسته بندی محصولات بویژه بسته بندی محصولات برای کودکان میباشند و هزینه پایینی دارند.
المان های تبلیغاتی یا کارت
استفاده از المانهای تبلیغاتی همچون کارت ویزیت یکی از مقرون به صرفهترین روشها در بسته بندی سفارشی محصولات میباشد. برای این کار نیز با توجه به خلاقیت خود توجه مشتری را جلب نمایید.
فاکتور خرید
در بسته بندی سفارشی محصولات لازم است برگه فاکتور خرید را به صورت هوشمندانه در طراحی بسته خود قرار دهید. میتوانید برگه فاکتور را در محلی قرار دهید که هنگام باز کردن بسته بندی آن را به خوبی ببیند و با قرار دادن کد تخفیف کنار فاکتور میتوانید، مشتری خود را به صورت هوشمندانه برای خرید ترغیب نمایید.
یادداشت محصول
میتوانید با قرار دادن یادداشت با متنی زیبا و به یادماندنی از مشتریان خود قدردانی کرده و خود را برای مشتریان به یادماندنیتر کنید.
ارائه مطالب و نکات آموزشی
در صورتی که محصول شما نیازمند راهنمای مصرف یا نگهداری میباشد بهتر است این نکات را در بسته بندی خود قرار دهید. این موارد میتوان شامل مواردی همچون
- نحوه بازکردن از محصول
- نحوه شستشو
- نحوه نگهداری در دمای مناسب
و… باشد. این موضوع به مشتریان شما چنین برداشتی را القا میکند که تجربه آنها برای شما مهم است و شما با همه صداقت خود به دنبال کسب اعتماد و رضایت مشتریانتان هستید.
هزینه بسته بندی محصولات در فروشگاه های آنلاین
یکی از موارد مهم برای بسته بندی محصولات در فروش آنلاین، هزینه صرف شده برای فروشنده جهت بسته بندی میباشد. این هزینه، هم از نظر مالی و هم از نظر زمانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. اما آنچه اهمیت دارد این است که باید توجه ویژهای برای بسته بندی محصول خود قائل شوید و هیچگاه تناسب میان ارزش محصولات و نوع بسته بندی آنها را از قلم بیندازید.
برخی محصولات پیروز پک: