صنعت چاب و بسته بندی در زمینههای گوناگونی مورد استفاده قرار میگیرد و میتوان گفت تمام صنایع برای عرضه محصولات خود به بازار به چاپ و بسته بندی وابسته هستند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که ببینید قیمت یک محصول با تغییر شکل و ظاهر بستهبندی تغییر کند در حالی که کیفیت و کمیت آن محصول همانند قبل باقی مانده باشد و تنها دلیل تغییر قیمت تغییر در بسته بندی آن محصول باشد. شایان ذکر است که عوامل متعددی در افزایش قیمت یک کالا موثر هستند اما در این بین نقش بسته بندی و چاپ در قیمت کالا از اهمیت ویژهای برخوردار است. از این رو در این مطلب تصمیم داریم به بررسی بسته بندی و چاپ در قیمت یک محصول بپردازیم.
صنعت چاپ و بسته بندی نیازمند راهکارهایی است تا بتواند با بکارگیری آنها تا حد زیادی از افزایش قیمت و تاثیر آنها بر قیمت کالا جلوگیری نماید. افزایش قیمت در صنعت بسته بندی و چاپ موجب ایجاد بسیاری از نگرانیها شده است از این رو توجه به این موضوع و یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش بیرویه قیمت محصولات بسیار حائز اهمیت است.
تأثیر بسته بندی و چاپ در قیمت کالا و محصولات مختلف
براساس بررسیهای انجام شده و آمارهای بدست آمده سهم بسته بندی و چاپ در قیمت کالا بین 10 تا 90 درصد متغیر میباشد. در این میان سهم کالاهای آرایشی، بهداشتی و دارویی نسبت به سایر کالاها بیشتر میباشد. براساس مطالعات انجام شده مشخص شد حدود 60 درصد هزینههای مربوط به محصولات آرایشی و بهداشتی برای چاپ و بسته بندی آنها میباشد. در صنعت شیرینی و شکلات این تاثیر در حدود 40 درصد میباشد.
در صنعت شیرینی و کیک تاثیر بستهبندی بر قیمت به 48 درصد میرسد و این بدان معناست که یک تولید کننده کیک برای عرضه محصولات خود در بازار نیاز دارد تا 48 درصد قیمت خود را بالا ببرد. برای محصولاتی همچون ماکارونی و حبوبات این تاثیراز 30 تا 35 درصد متغیر میباشد و برای کالاهایی که به پوشش و بستههای محکمتر و مقاومتر نیاز دارند به 45 درصد نیز میرسد.
به دلیل رشد چشمگیر قیمت ظروف یکبار مصرف، کالاهایی که درون چنین بستههایی تعبیه میشوند نیز با افزایش قیمت قابل توجهی روبهرو شدهاند. برای مثال محصولات لبنی عموما در بسته بندی ظروف یکبارمصرف به بازار عرضه میشوند و افزایش قیمت این ظروف در قیمت لبنیات نیز تاثیر بسزایی داشته است و 60 درصد قیمت این محصولات برای بسته بندی آنها میباشد.
همچنین آب معدنیها نیز به دلیل چاپ و بستهبندی آنها به میزان 80 درصد افزایش قیمت داشته است.
چگونگی کاهش تأثیر بسته بندی و چاپ در قیمت کالا
بسیاری از تولید کنندگان برای اینکه از افزایش قیمت کالای خود جلوگیری کنند به عرضه و فروش محصولات خود به صورت فلهای روی آوردهاند، با این کنار دیگر نیازی به پرداخت هزینههای چاپ و بسته بندی ندارند و این هزینهها از قیمت نهایی محصول کسر میگردد. برای نمونه تولید کنندگان محصولاتی نظیر حبوبات، میوههای خشک و … با عرضه این کالاها به صورت فلهای قصد دارند قیمت نهایی کالا را کاهش دهند تا مصرف کنندگان با افزایش قیمت روربهرو نشوند.
اگر در بازار چرخی بزنید، با افزایش فروش محصولات به صورت فلهای مواجه خواهید شد. اما این کار، راه حل اصولی برای کاهش تاثیر بسته بندی و چاپ در قیمت کالا و محصولات نمیباشد زیرا امکان فروش بسیاری از محصولات به صورت فلهای وجود ندارد. به علاوه کمبود مواد اولیه نظیر مقوا و کاغذ برای تولید بستهبندی یکی دیگر از عوامل موثر بر افزایش قیمت کالا میباشد. این مساله نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و به شکل صحیح حل شود زیرا تامین مواد اولیه نقش موثری در این عرصه داشته و کمک بزرگی به کاهش قیمت بسته بندی میکند.
نکته قابل توجه این است که تنها ماده اولیه بستهبندی کاغذ و مقوا نمیباشد و متریالهای دیگری نظیر
- لوازم مورد نیاز دستگاههای بسته بندی و چاپ
- رنگ برای انجام چاپ
- ماشینآلات جانبی کنار دستگاه بسته بندی نظیر دستگاه دوخت و …
و سایر مواد اولیه دیگر نیز مورد نیاز میباشد تا یک بسته بندی زیبا و جذاب ایجاد شود.
راهکارهای کاهش تأثیر بسته بندی و چاپ در قیمت کالا
کشورهای پیشرفته در صنعت چاپ و بسته بندی سرمایه زیادی اختصاص میدهند. از این رو حضور چشمگیر این کشورها در این صنعت موجب کاهش هزینههای چاپ و بستهبندی شده است. به این ترتیب از افزایش بیش از حد قیمت کالاها به دلیل رشد هزینههای بستهبندی و چاپ جلوگیری مینمایند.
اما در کشور ما ضعف در صنعت بستهبندی موجب رشد قیمت کالای عرضه شده به بازار میشود. در حالیکه در سایر کشورها با انجام اقدامات اصولی توانستهاند سهم چاپ و بستهبندی را در قیمت محصولات به میزان زیادی کاهش دهند. از این رو در این مطلب برای رفع مشکل و بحران جدی موجود در صنعت بسته بندی و چاپ دو راهکار پیشنهاد میدهیم:
- سرمایه گذاری موثر در صنعت چاپ و بسته بندی با حمایتهای دولت
- واردات مواد اولیه این صنعت با عرض دولتی
با انجام چنین کارهایی میتوان قیمت بسیاری از کالاها را تا 20 درصد کاهش داد.
اهمیت بسته بندی و چاپ در تجارت و فروش
بسته بندی یکی از موثرترین عواملی است که در افزایش فروش و تجارت محصولات اهمییت زیادی دارند. صنعت چاپ جز جدایی ناپذیر صنعت بسته بندی میباشد. صنعت چاپ بزرگترین صنعت جهان میباشد که از صنعت خودروسازی نیز جایگاه بالاتری دارد. ازاین رو مهم است در تولید کالا و محصول برای عرضه آنها به بازار به بسته بندی مواد مختلف به این صنعت اهمیت داده و از تاثیر آن بر قیمت محصولات را کاهش دهیم. اگر مواد اولیه برای چاپخانهداران به درستی و با قیمت مناسب تامین شود، موجب کاهش تأثیر بسته بندی و چاپ بر قیمت کالا میگردد.
پیروزپک یکی از تولید کنندگان ماشین بسته بندی و انواع دستگاههای بسته بندی مناسب انواع کالاهای جامد در ابعاد و اشکال مختلف میباشد. در صورت نیاز به دریافت راهنمایی بیشتر و اطلاع از قیمت دستگاهها با شرکت تماس حاصل فرمایید و یا از وب سایت ما دیدن نمایید.
برخی از محصولات ما: