طراحی بسته بندی از عوامل موثر در جذب مشتری میباشد، از این رو در کنار کیفیت خوب محصول و بسته بندی مستحکم باید به طراحی بسته ها نیز توجه ویژه داشت. اما طراحی بسته بندی نیز همانند سایر کارهای دیگر منوط بر در نظر گرفتن قوانین و مقرراتی میباشد.
تصور کنید وارد فروشگاه بزرگی شدهاید و با انواع و اقسام بسته بندیها شامل بسته بندی لوازم بهداشتی، بستهبندی مواد غذایی، بسته بندی قطعات و سایر لوازم روبرو شدهاید. در میان این حجم محصول و رقابت زیاد، محصولات به بسته بندیهایی با طراحی و کیفیت مناسب نیاز دارند تا علاوهبر داشتن شرایط نگهداری محصول در انبار و قفسههای فروشگاه، بتوانند مشتری را به سمت برند شما جذب کنند.
شرکتهای زیادی به صورت تخصصی در زمینه طراحی بستهبندی برای خلق برندها و برندینگ تمرکز دارند و ایدههای متنوعی برای این کار دارند. اما پایبند بودن به یکسری اصول و قوانین برای طراحی بسته بندی اهمیت زیادی دارد. از اینرو در ادامه این مطلب برخی پارامترهای موثر در طراحی بسته بندی محصول را با هم بررسی میکنیم:
سادگی و شفافیت در طراحی بسته بندی
زمانی که به یک فروشگاه میروید، قفسهای را بطور تصادفی انتخاب کنید و نگاهی به محصولات درون آن قفسه انداخته و این سوالات را از خود بپرسید:
- این محصول برای چه منظوری تولید شده است؟
- نام برند و شرکت تولید کننده آن یا مارک آن چیست؟
پاسخ چنین سوالاتی باید برای شما ساده باشد. زیرا طراحی بستهبندی محصول باید به نحوی انجام شده باشد که واضح و شفاف پاسخگوی سوالات شما باشند. اما اگر در زمان پاسخ به سوالات در کمال ناباوری مشاهده کردید که پاسخ به این دو سوال دشوار است، بی تردید طراحی بسته بندی مناسب نیست. بیشترین زمانیکه مشتری به بازدید از یک محصول درون قفسه اختصاص میدهد تنها 4 ثانیه است. پس طراحی محصول شما باید به گونهای باشد که در این 4 ثانیه به تمام سوالات مصرف کننده پاسخ دهد.
در این زمان با محصولات زیادی روبرو خواهید شد که نکات مثبت زیادی دارند اما برند مشخصی ندارد. در حالیکه برخی دیگر بستههای جذاب با طراحی بینظیری دارند اما محصول درون بسته بندی را واضح و روشن برای شما معرفی نمیکند. برای نمونه ممکن است مواد شوینده را درون بسته بندی مشابه آبمیوه بیابید. در این حالت ممکن است کودکان آن را با آبمیوه واقعی اشتباه بگیرند و برایشان به نظر خوشمزه بنظر برسد. بنابراین چنین بسته بندی مشتریان را سردرگم میکند و ممکن است آنها در انتخاب خود با خطا مواجه شوند.
با توجه به این موضوع، اولین و مهمترین اصل در طراحی بسته بندی محصول شفافسازی میباشد و نباید اولین قانون طراحی یعنی بسته بندی واضح برای برند و محصول را فراموش کنید.
صداقت در طراحی بسته بندی
یک طراح غیر حرفهای و مبتدی در طراحی بستهبندی محصول در تلاش است تا محصول را به بهترین شکل ممکن روی بسته بندی نمایش دهد. برای نمونه تا بحال دیدهاید روی بستهبندی، بیسکویت غلطان در شکلات نشان داده میشود، درحالی که درون بسته بندی بیسکویتی ساده با اندکی شکلات وجود دارد. چنین تصویر غیر واقعی مشتری را نسبت به محصول و برند شما ناامید میکند، زیرا چنین بسته بندی وی را گمراه کرده و همین موضوع نه تنها موجب کاهش فروش محصول شما به میزان زیاد میشود، بلکه برند شما را در نظر مشتریان بد جلوه میدهد. پس باید به این نکته توجه داشته باشید که صداقت در بسته بندی بسیار مهم است. زیرا خود شما هم وقتی محصولی را خریداری میکنید، انتظار دارید آنچه روی بسته بندی مشاهده میکنید درون بسته بندی هم ببینید.
دقت داشته باشید ما به هییچ عنوان منکر زیبایی و شکیل بودن بسته بندی نمیشویم و میتوانید از زرق و برق برای جلای بیشتر بسته محصولاتتان استفاده کنید اما صداقت را فراموش نکنید. زیرا طراحی بستهبندی باید به صورت نرمال و در حد معقول و دور از دروغ باشد.
مشتریان شایسته این هستند که با آنها صادقانه رفتار کنید و از فریب آنها خودداری کنید. این وظیفه شما به عنوان طراح بسته بندی محصولات گوناگون است.
اصالت و اعتبار بسته بندی
یکی از مهمترین معیارها در طراحی بسته بندی محصول، به یادماندنی بودن یک محصول و بسته بندی آن میباشد. در هر نوع محصولی دهها کالا با برندهای مختلف وجود دارد و همه این محصولات سعی دارند در بازار رقابتی موفق شوند و مشتریان بیشتری به محصول و برند خود جذب نمایند. اما نکته قابل توجه اعتبار و اصالت است که موجب تمایز شما سایر برندها میشود. زیرا اصالت، جوهره خلاقیت و تلاش است.
در طراحی بسته بندی یک محصول خلاقیت و ایدهپردازی بسیار مهم است. برای نمونه اگر سایر رقبا برای بسته بندی محصول مشابه محصول شما از رنگهای متنوع استفاده کردهاند، شما میتوانید متفاوت عمل کنید و از رنگ سیاه و سفید استفاده کنید. یا بجای بسته بندی عمودی از بسته بندی افقی استفاده کنید ویا از سایر اشکال هندسی برای طراحی بسته بندی محصول خود استفاده کنید. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم:
• خاص عمل کنید
• پر رنگ جلوه نمایید
• متفاوت باشید
در عین اینکه اصالت و درستی را رعایت کرده و بخوبی بدرخشید.
متریال و روش بسته بندی مناسب
استفاده از متریال اولیه مناسب برای بسته بندی خوب، نکته دیگری است که باید در طراحی بسته بندی مد نظر داشته باشید. متریال بکار رفته نباید گران قیمت باشد، زیرا در هزینه نهایی محصول شما تاثیر داشته و میتواند موجب نارضایتی مشتری از برند شما گردد. به علاوه متریال بیکیفیت هم ممکن است نتواند به خوبی اهداف شما را بیان کرده و از محصول شما مراقبت کند.
پس انتخاب متریال مناسب برای بسته بندی اهمیت زیادی دارد. همچنین روش بسته بندی هم اهمیت ویژهای دارد. امروزه برای بسته بندی محصولات مختلف از دستگاههای بسته بندی استفاده میکنند. استفاده از این دستگاهها به میزان چشمگیری نیروی انسانی را کاهش میدهد و کاهش هزینههای نهای محصول را به همراه دارد. برای سفارش ماشین بسته بندی مناسب برای محصول خود میتوانید با صنایع بسته بندی پیروز پایور سپاهان حاصل فرمایید.
برخی از دستگاه های بسته بندی مجموعه پیروز پک: