پیروز پک 03135315552 info@pirouzpack.ir

نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی و تأثیر رنگ در آن

نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی و تأثیر رنگ در آن

توسط در مقالات 17 دسامبر 2019

بسته بندی یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی و بازاریابی در دنیای امروز می‌باشد و تاثیر آن روی مخاطب و مصرف کنندگان کالا قابل بررسی است. یک بسته‌بندی خوب می‌تواند در برانگیختن احساسات مصرف کننده و ترغیب او برای خرید محصول نقش موثری داشته باشد. یک بسته بندی خوب در گام اول باید بتواند نقش‌های زیر را برآورده نماید:

  • نقش محافظتی از کالا و محصول داخل بسته‌بندی
  • توانایی قرار دادن و گنجاندن محصول ازنظر ابعادی و ظرفیت
  • کاربردی بودن و استفاده آسان و مناسب
  • ظاهر و جلوه‌ای زیبا در قفسه فروشگاه داشتن
  • برانگیختن احساسات مشتری

یک بسته‌بندی خوب باید قادر به انجام تمام نقش‌های بالا باشد، در غیر این صورت بسته بندی، یک بسته‌بندی خوب و ایده‌آل نخواهد بود. در ادامه با تاثیر احساسات بر بسته‌بندی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سه دیدگاه اصلی تاثیر احساسات در طراحی بسته بندی

بسته بندی نقش کلیدی در بازاریابی محصولات مصرفی دارد. در این میان نقش احساسات در طراحی بسته‌های کالاها را نمی‌توان نادیده گرفت، از این رو بسته‌بندی محصولات را از نظر تاثیرات احساسی که بر مصرف کننده خواهد داشت از سه دیدگاه

  • روانشناسی و زیبایی‌شناسی
  • قابلیت استفاده و کاربردی بودن
  • ایجاد واکنش‌های مختلف در افراد

بررسی می‌کنند. در ادامه به بررسی نقش احساسات در طراحی بسته بندی از این سه دیدگاه می‌پردازیم:

نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی از منظر زیبایی‌شناسی و روانشناسی

زیباشناسی و روانشانسی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در طراحی بسته‌بندی باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. در یک کلام اینکه مناسب بودن ظاهر بسته بندی بسیار اهمیت دارد و باید شکل و ظاهر بسته‌بندی گویای روش استفاده از آن باشد. در صورتی که ظاهر بسته بندی مبهم باشد موجب منصرف شدن مشتری از خرید کالای شما میگردد.

برخی از نکات همچون طراحی مناسب، ظاهر جذاب، استفاده از رنگ‌بندی مناسب و دوری از شلوغی بیش از حد در طراحی بسته‌بندی از جمله موارد مهمی است که به عنوان نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی باید مورد توجه قرار گیرد. یک بسته بندی ممکن است در مخاطب احساسات متفاوتی ایجاد کند. برای نمونه:

  • احساس لوکس بودن محصول
  • احساس بی‌ارزش بودن محصول
  • احساس جذاب بودن محصول
  • احساس با کیفیت بودن محصول

نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی موجب ایجاد چنین احساسات متفاوتی در مشتری می‌شود. در برخی کالاها بسته بندی‌های لوکس با ظاهری گران قیمت می‌توانند در مشتری تاثیری مثبتی ایجاد کنند و ارزش و اعتبار بیشتری به محصول ببخشند.

تاثیر احساسات در طراحی بسته‌بندی از منظر قابلیت استفاده

زمانی که بسته بندی به شیوه‌ای مناسب و به سادگی باز شود بیان کننده قابلیت استفاده آسان از محصول می‌باشد. از این رو یک بسته بندی خوب و با کیفیت باید آسان بازشو باشد و محصول درون بسته به سادگی در دسترس مصرف کننده قرار گیرد. در برخی از بسته‌ بندی‌ها مشکلاتی در باز شدن آنها وجود دارد از نظر روانی و فیزیکی بر مصرف کننده اثر منفی داشته و نشان دهنده طراحی ناموفق در بسته بندی می‌باشد.

یک بسته بندی اصولی و استدارد برای باز شدن نباید به نیرویی خارج از توان یک انسان نیاز داشته باشد و درب بسته‌ها نباید مبهم و پیچیده باشد. همچنین نیاز به استفاده از چاقو، قیچی و دیگر ابزار تیز و برنده برای باز کردن لایه‌های رویی بسته بندی مشکل دیگری است که نه تنها برای افراد مسن و کم توان بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است، بلکه ممکن است موجب صدمه دیدن آنها نیز گردد و یا به محصول هنگام باز کردن بسته‌بندی با این ابزار آسیب وارد شود.

در صورتی که بسته‌بندی برای باز شدن نیازمند روش خاصی می‌باشد باید مراحل باز شدن آن به صورت مرحله به مرحله و تصویری روی بسته بندی درج گردد تا مخاطب سردرگم نشده و بداند بهترین روش باز کردن محصول به چه روشی می‌باشد. یکی از مشکلات بسته بندی‌ها، دور ریختن آنها می‌باشد که ممکن است ناشی از

  • بزرگ بودن بیش‌ازحد بسته‌بندی
  • مقاومت آن در مقابل پارگی و ضربه
  • عدم بازیافت مناسب آن
  • مضر بودن آن برای محیط‌زیست

باشد. از این رو برای تعیین تاثیر احساسات در طراحی بسته بندی به قابل استفاده بودن و قابلیت باز شدن بی‌دردسر آن باید توجه ویژه‌ای داشت.

نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی از منظر واکنش‌ها و تأثیر بسته‌بندی در افراد مختلف

تاثیر بسته بندی بر افراد یکی دیگر از مواردی است که تعیین کننده نقش احساسات درطراحی بسته بندی می‌باشد و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. طراحی خوب و ارزشمند موجب تثبیت برند شما در ذهن مشتریان می‌گردد به شکلی که سایر برندها و محصولات با کپی برداری از طراحی محصول شما قصد دارند با درگیر کردن مخاطب برای جذب مشتری استفاده نمایند.

بسته‌بندی فاقد زیبایی و ارزان نما یک نقطه ضعف بسیار بزرگ برای محصولات شما به شمار می‌رود و اغلب مشتریان تمایل به خرید محصولات در بسته بندی‌های بی ارزش ندارند زیرا این تصور به آنها القا می‌شود که کالای درون بسته نیز از ارزش چندانی برخوردار نیست. عموما در فروشگاه‌های بزرگ و گوناگون محصولاتی که دارای بسته بندی نامرغوب و بی ارزش هستند در قفسه‌های پایین قرار می‌گیرند و تصور بی ارزش بودن محصول را در ذهن مخاطب پر رنگ‌تر خواهد کرد. از این رو می‌توان نتیجه گرفت اگر شما محصولی با کیفیت بالا تولید کنید اما در بخش بسته‌بندی آن صرفه‌‌جویی کرده و بسته بندی با کیفیتی استفاده نکنید به میزان زیادی از ارزش کالای خود کاسته و موجب کاهش فروش خواهید شد.

تاثیر رنگ‌ها در بسته بندی محصولات

برای زیبایی بخشیدن به بسته بندی باید از رنگ‌های متناسب استفاده کرد زیرا ترکیب رنگ‌های صحیح و اصولی موجب تمایز بسته‌بندی کالای شما نسبت به سایر بسته بندی‌ها می‌شود. رنگ‌ها یکی از اصلی‌ترین ابزراها در طراحی بسته بندی به شمار می‌روند و با رنگ و لعاب دادن به بسته‌بندی موجب برانگیختن توجه مشتریان می‌شوند و نقش مهمی را در افزایش فروش و رضایتمندی مشتری ایفا می‌کنند.

به هماهنگی رنگ‌ها در طراحی بسته بندی که موجب القای حس مثبت و رضایتمندی مصرف کننده می‌شود، هارمونی می‌گویند. طبق گفته بزرگان عرصه صنعت بسته‌بندی، با ایجاد حس مثبت در طراحی و شکل ظاهری بسته بندی نه تنها به ارزش محصول خود می‌افزایید بلکه موجب افزایش راندمان فروش محصول خود نیز خواهید شد. برای نمونه رنگ قهوه‌ای در بسته بندی وسایل چوبی، محرک احساسات طبیعی و گرم مصرف کننده می‌باشد در حالی که استفاده از این رنگ در بسته بندی محصول دیگر مثل کاور کت احساس شیک و زیبا بودن را در مصرف کننده ایجاد نماید.

از این رو نحوه استفاده از رنگ‌ها در موارد مختلف ممکن است ما را با پاسخ‌های گوناگونی روبه‌رو کند. از این رو توصیه می‌شود در بسته بندی کالا ابتدا تمام رنگ‌ها را بررسی کرده و در نهایت مناسب‌ترین رنگ را برگزینید. همچنین رنگها با تاثیر گذاشتن بر روحیه و روان مشتری در سالهای اخیر تاثیر مثبتی در جذب مشتری و فروش بیشتر محصولات داشته است.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *