پیروز پک 03135315552 info@pirouzpack.ir

نقش بسته بندی در بازاریابی محصولات

توسط 25 دی 1399

با وجود اینکه تبلیغات مهم‌ترین عامل در بازاریابی محصولات بوده و همچنان نیز مهم‌ترین عامل است، اما اخیرا بسته بندی محصولات به عنصر قدرتمند در بازاریابی و فروش کالا تبدیل شده و نقش بسته بندی در بازاریابی محصولات غیرقابل انکار بوده و حتی برخی نقش بسته‌بندی را از تبلیغات نیز پررنگ‌تر برشمرده‌اند. اما از آنجایی که بسته‌بندی به نوعی معرفی کننده محصول درون خود است ما استدلال می‌کنیم که بسته‌ بندی‌ها خود نوعی تبلیغ محسوب می‌شوند. از این رو در ادامه عوامل و نقش بسته بندی در بازاریابی محصولات را بررسی خواهیم کرد.

نقش بسته بندی در بازاریابی محصولات

بسته بندی یکی از ابزارهای باصرفه جهت ایجاد ارزش ویژه در برند شما می‌باشد، از این رو لازم است در کنار هزینه‌های تولید محصول‌ هزینه‌ای نیز برای بسته بندی و طراحی و چاپ آن در نظر گرفته شود. زیرا به هر میزان بسته بندی محصول شکیل‌تر و دارای طراحی جذاب‌تر باشد تاثیر بیشتری بر ادارکات مصرف کننده خواهد داشت ومی‌توان نتیجه گرفت بسته بندی مهم‌ترین ابزار در ارائه هویت یک برند خواهد بود.

طی تحقیقاتی که Brian Wansink محقق دانشگاه Cornell در زمینه روانشناسی بسته بندی و اثرات آن روی مصرف کنندگان انجام داده است نتایج شگرفی حاصل شد تا آنجا که نشان داد بسته بندی حتی بر روی حس چشایی افراد نیز تاثیر گذار است. از این رو در بسیار از موارد در بازاریابی محصولات از بسته‌بندی به عنوان P پنجم یاد می‌شود زیرا بیشترین نقش را در تصمیم‌گیری خرید و انتخاب یک برند خواهد داشت. اما متاسفانه با وجود مزایایی که تاثیر بسته بندی بر بازاریابی محصولات و افزایش فروش آنها دارد بازهم بسیاری از تولید کنندگان نسبت به امر بی توجه بوده و مبالغ زیادی خرج تولید و کیفیت محصول می‌کنند و برای بسته بندی حاضر به پرداخت هزینه نیستند.

عوامل موثر بسته بندی در بازاریابی محصولات

بسته بندی فرآیند طراحی و تولید جعبه نگهدارنده کالا می‌باشد و یک ابزار بسیار موثر در بازاریابی، فروش و تشویق مشتری به خرید است و می‌توان گفت بهترین روش برای جذب مشتری به خرید بسته بندی است. بنابراین در ادامه مهم‌ترین عوامل بسته بندی را بیان خواهیم کرد:

ارائه اطلاعات و کارایی کالا به مشتری

اولین نقش بسته بندی در بازاریابی محصولات ایفا می‌کند ارائه اطلاعات در ارتباط با کالا به مشتری می‌باشد و این موضوع در ارتباط با محصولات جدید پر رنگ‌تر است. برای نمونه می‌توان روی بسته بندی

  • دستور پخت یک محصول غذایی
  • روش استفاده از یک وسیله الکترونیکی
  • دستورالعمل‌ها و اقدامات لازم در طول مدت استفاده از کالا

و بسیاری موارد دیگر درج گردد. دقت داشته باشید با تولید انبوه محصولات و فروش محصولات به میزان زیاد نمی‌توانید یک بازاریاب، معرف یا فروشنده برای هر مشتری داشته باشید، اینجاست که نقش بسته بندی در انتقال اطلاعات به مشتری احساس می‌شود.

فروش بیشتر با خلاقیت در بسته بندی

اگر سری به بازار بزنید با محصولات زیادی روبرو خواهید شد که تنها بخاطر بسته‌بندی خلاقانه شما را به خود جلب می‌کنند و به این ترتیب برای تولید کننده افزایش فروش به همراه داشته و می‌توان گفت این بسته بندی خلاقانه خود به تنهایی نقش یک بازاریاب را ایفا می‌کند.

کاربردپذی بسته بندی

یک بسته بندی خوب باید در کنار معرفی محصول و جلب توجه آن بتواند بخوبی از محتویات بسته در برابر ضربه، گرد و خاک، کثیف شدن، نشتی، سرقت، خش شدن و آلایش حفاظت کند، برای حمل و نقل مناسب و استفاده از آن راحت باشد. این عوامل نه تنها موجب افزایش کیفیت محصول می‌شود بلکه در روند بازاریابی نیز نثش زیادی دارد.

نقش بسته بندی در معرفی نام تجاری

در موارد زیادی شناسایی نام تجاری و تصویر برند روی بسته بندی کالا نقش موثری در بازاریابی و فروش دارد. برای نمونه بیسکویت مادر، پفک نمکی، ساقه طلایی و … با طراحی بسته بندی خاص خود شناخته می‌شود و برای تمام سنین خاطره‌انگیز هستند.

چنین کالاهایی طراحی و رنگ‌بندی بسته بندی نشان دهنده نماد شرکت تولید کننده می‌باشد و برای هر مصرف کننده‌ای شناخته شده است.

شناخت برند کالا

منظور از شناخت برند این است که مشتری به محض دیدن آرم تجاری کالای شما، شعار شما، رنگ و طراحی بسته بندی و شندیدن آهنگ تبلیغاتی به یاد برند شما بیافتند و در ذهنشان مواجه شدن با برند شما زنده شود. در این موارد مشتری به برندی که برایش آشناتر است اعتماد بیشتری کرده و شانس خرید محصول شما بالا می‌شود.

ار این رو در بازایابی محصول برای شناخته شدن برند و نام تجاری به طراحی و رنگ بندی بسته بندی، لوگو و شعار اهمیت ویژه‌ای قائل شوید تا کالای شما رفته رفته در میان مردم شناخته شده و اعتماد مردم به محصول شما زیاد شود.

بسته بندی متمایز

بسته بندی متمایز نقش کلیدی در میان کالاهای مشابه دارد و موجب تمایز شما در میان شرکت‌های رقیب می‌شود. هر شرکت بسته بندی، رنگ بندی و طراحی خاص خود را دارد اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در نهایت رنگ‌‌بندی و طراحی بسته بندی در ذهن خریدار به یادگار می‌ماند و این به دلیل تمایز و تفاوت کالای شما می‌باشد.

بسته بندی تبلیغاتی

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم بسته بندی می‌تواند یک روش تبلیغات بسیار موثر برای محصول شما باشد. ممکن است برای خرید به فروشگاه بروید و در حین خرید باوجود اینکه قصد خرید ژیلت ندارید با این تبلیغ مواجه شوید که با خرید ژیلت، ژل اصلاح مجانی بگیرید و با مشاهده این تبلیغ به خرید ژیلت ترغیب شوید. لازم به ذکر است که چنین تبلیغاتی وابستگی زیادی به نوع بسته بندی و جلب توجه مشتری نیز دارد.

تصمیم‌‌گیری برای خرید

نقش بسته بندی در بازاریابی محصولات در آخر به تصمیم‌‌گیری مشتری برای خرید کالای شما ختم خواهد شد و می‌توان نتیجه گرفت آخرین فروشنده محصول شما بسته بندی است.

برخی محصولات ما:

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با کارشناسان ما
    سبد خرید