پیروز پک 03135315552 info@pirouzpack.ir

نقش بسته بندی در فروش محصولات خانگی

نقش بسته بندی در فروش محصولات خانگی

توسط در مقالات 28 ژانویه 2021

فرایند تولید و عرضه هر محصول باید مطابق با اصول و سلسله مراتبی پیش رود تا تضمین کننده فروش آن محصول باشد. در این میان نقش بسته بندی در فرایند تولید و فروش محصولات خانگی را نباید نادیده گرفت. زیرا بسته‌بندی مناسب نه تنها موجب حفظ کیفیت و سلامت محصولات می‌شود بلکه چیدمان جذاب‌تر محصول، نقش ویژه‌ای در افزایش قیمت محصول خواهد داشت.

آخرین مرحله مرحله تولید هر محصول بسته‌بندی می‎‌باشد که در فرایند تولید محصولات خانگی می‌توان به بسته‌بندی به دید شاخه‌ای جدید از کسب و کار خانگی نگاه کرد. زیرا بسته بندی می‌تواند توسط شخص تولید کننده انجام شود ویا به عنوان فعالیت مکمل توسط افراد علاقه‌مند و جویای کار انجام گردد به این ترتیب نوع جدیدی از کسب و کارهای خانگی در جهت تکمیل زنجیره ارزش افزوده، ایجاد خواهد شد.

اهمیت بسته بندی در بازاریابی محصولات خانگی

تولید انواع صنایع دستی در کشور قدمت دیرینه دارند. بسیاری از صنایع همچون فرش در سایر کشورها نماد هنر کشور ایران می‌باشد. اما متاسفانه در حال حاضر بسیاری از صنایع مخصوص کشور به عنوان هنر و سوغات سایر کشورها عرضه می‌شود و این موضوع نگران کننده است. در واقع بسیاری از صنایع در کشور و توسط هنرمندان ایرانی در کارگاه‌های کوچک و منازل تولید می‌شود.

این محصولات ارزشمند به دلیل عدم معرفی و تبلیغات صحیح و اصولی با مبلغی کمتر از ارزش واقعی خود به سایر کشورها فروخته می‌شود. این کار نه تنها سود چندانی نداشته و ارز قابل توجهی وارد کشور نمی‌کند بلکه محصولاتی که حاصل زحمت و کار دست مردم عزیز ایران است با حداقل قیمت به صورت عمده‌ای به سایر کشورها فروخته می‌شود. در چنین شرایطی اهمیت و تاثیر بسته بندی در بازاریابی محصولات و تولیدات خرد و خانگی نمایان می‌شود.

سه تاثیر مهم بسته بندی بر محصولات خانگی

سه اثر کلی و مهم بسته بندی روی تولیدات خانگی و خرد عبارت است از:

  1. روی جنبه ترغیبی و ایجاد انگیزه برای خرید محصول نقش دارد.
  2. بر اطلاع‌رسانی و شناسایی محصولات نقش دارد.
  3. نقش حفاظت از محصولات را دارد.

به عبارتی می‌توان نتیجه گرفت تولیدات کسب و کارهای خانگی صرفا به کالای عرضه شده محدود نمی‌شود و معرف فرهنگ و اصالت کشور نیز می‌باشد. از این رو بسته‌بندی محصولات، بر رفتار مصرف کنندگان و ترغیب آنها به خرید و استفاده از محصولات خرد و خانگی و صنایع دستی، نقش کلیدی دارد. تاثیر این موضوع تاحدی است که می‌توان کفیت تولید محصول خانگی و بسته بندی آن را در یک سطح اهمیت جای داد. همچنین زیبایی ظاهری بسته بندی قدرت رقابت تولیدات شما با سایر محصولات مشابه را افزایش خواهد و کیفیت و سلامت کالا را به خوبی حفظ خواهد کرد.

اما متاسفانه بسته بندی آنطور که شایسته است جایگاه خود را نیافته و از سوی بسیاری از تولید کنندگان خانگی نادیده گرفته می‌شود. این موضوع موجب می‌شود محصول با کیفیت بالا به دلیل عدم وجود بسته بندی مرغوب به درستی به بازار عرضه نشده و با قیمت واقعی خود به فروش نرسد. این موضوع در موارد زیادی منجر به شکست کسب و کار خانگی خواهد شد.

در حالیکه بسیاری از صنایع تولید انبوه در کارخانه‌ها با وجود عدم کیفیت مناسب تنها به دلیل توجه به نوع بسته‌بندی و رعایت تنوع در نوع و طرح بسته‌ها و طراحی بسته‌هایی متناسب با انواع سلایق، نه تنها توجه مشتریان زیادی را به خود جلب کرده‌اند، بلکه تولیدات خود را به بالاترین قیمت به فروش رسانده و درآمد زیادی کسب می‌کنند.

الزامات بسته بندی محصولات خانگی

تنوع محصولاتی که در کسب و کارهای خانگی تولید می‌شوند بسیار بالاست و متناسب با نوع کالا باید بسته بندی خاصی در نظر گرفته شود. برای نمونه

  • ظروف سفالی که احتمال شکستن آنها بالاست .
  • ظروف قلم‌کاری، منبت و معرق کاری که دارای ارزش فرهنگی و کالی می‌باشند.
  • محصولات خوراکی دارای تاریخ انقضا که برای رسیدن به بازار هدف باید مساتی را طی کنند.

و سایر موارد مشابه باید به گونه‌ای بسته بندی شوند که علاوه بر فراهم کردن امکان چیدمان اصولی در حمل و نقل، بدون وارد شدن کوچک‌ترین آسیب به محصول به راحتی وارد چرخه فروش شده و ارز آوری خوبی به همراه داشته باشند از این رو الزام به وجود بسته بندی بیش از پیش احساس شده و تاکید زیادی بر این موضوع شده است.

ایده‌پردازی و خلاقیت در بسته بندی محصولات خانگی

شاید ایده‌پردازی در زمینه طراحی و نوع بسته بندی، بویژه برای مواردی که قصد صادرات کالای خود را دارید، دشوار به نظر برسد اما با توجه به محیط اطراف، آگاهی از آداب، رسوم و فرهنگ کشورها، رعایت ظرافت و زیبایی بصری و بسیاری موارد دیگر از جمله عواملی هستند که موفقیت شما را در طراحی بسته بندی ایده‌آل و مناسب تضمین می‌کنند. برای شروع فرایند ایده‌پردازی و طراحی بسته بندی موفق می‌توان از موارد زیر کمک گرفت:

  • الهام گرفتن از طراحی‌های موفق داخلی و خارجی
  • همفکری با متخصصان و دوستان
  • توجه به محیط پیرامون و الهام گرفتن از طبیعت

در دنیای امروز به دلیل تخصصی شدن امور بویژه در زمینه فروش، باراریابی و توسعه کسب و کارهای مختلف کلان، خانگی و خرد به جرات می‌توان گفت نقطه اتکای کلیه رشته‌های مرتبط با توسعه انواع کسب و کار، شیوه نمایش و معرفی محصول در قالب بسته بندی و بازاریابی اصولی آن می‌باشد. لازم به ذکر است در بسیاری موارد بسته بندی به عنوان یک عامل بازاریابی بوده و در مقاله نقش بسته بندی در بازاریابی محصولات اهمیت و تاثیر این موضوع شرح داده شده است.

فراموش نکنید یکی از راه‌های ورود محصولات خانگی و کسب و کارهای کلان به بازارهای بین‌المللی داشتن بسته بندی و ظاهر قابل توجه و گویای کیفیت محصول می‌باشد. هنر بسته بندی جذاب و شیک شانس فروش محصولات خانگی را در بازارهای کوچک و بزرگ افزایش می‌دهد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *