افزایش فروش محصول با بسته بندی

افزایش فروش محصول با بسته بندی عالی و مناسب

در بازار رقابتی امروز، افزایش فروش محصول با بسته بندی یکی از مهم ترین استراتژی های موفقیت برای تولیدکنندگان و فروشندگان است. خیلی از تولیدکنندگان برای بهبود فروش و ایجاد تغییرات موثر، بسته بندی محصول را هر چند وقت یکبار براساس ترندهای بازار تغییر می دهند. این تغییر بسته بندی درنهایت به جلب توجه بیشتر خریدار و فروش بیشتر محصول منجر می شود.

بسته بندی نه تنها محافظ محصول است، بلکه اولین تجربه مشتری با برند و محصول شما را شکل می دهد. استفاده از دستگاه بسته بندی اتوماتیک یا دستگاه بسته بندی نیمه اتوماتیک باعث افزایش سرعت، کیفیت و ثبات در بسته بندی می شود و روی فروش اثرگذار است.

چرا بسته بندی نقش مهمی در فروش دارد؟

تاثیر و نقش مهم بسته بندی در فروش محصول

چرا بسته بندی نقش مهمی در فروش دارد؟ احتمالا واژه فِرست ایمپرشن (First Impression) یا برداشت اول را شنیده اید. برداشت اول یکی از کلیدواژه های مهم در روانشناسی فروش است. محصول شما در نگاه اول برای چند ثانیه فرصت دارد تا توجه و اعتماد خریدار را جلب کرده و او را به خرید ترغیب کند. این مسئولیت بر عهده بسته بندی محصول است. تا زمانی که از یک بسته بندی استاندارد و حرفه ای بهره می برید؛ شانس بیشتری هم در فروش خواهید داشت.

آمارها نشان می دهند که یک محصول بد با بسته بندی خوب، فروش بیشتری نسبت به یک محصول خوب با بسته بندی بد دارد. همین موضوع باعث می شود که مقوله بسته بندی از مسائل کلیدی برای تولیدکننده باشد. بسته بندی درست می تواند نقش کلیدی در جذب مشتری و ترغیب به خرید داشته باشد. از جمله روش های تاثیر بسته بندی در افزایش فروش عبارت اند از:

  • طراحی بصری جذاب و هماهنگ با برند
  • استفاده از رنگ ها و فونت هایی که احساس اعتماد و رضایت ایجاد می کنند
  • محافظت از محصول و حفظ کیفیت آن تا رسیدن به دست مشتری

در واقع بسته بندی اولین ارتباط مشتری با محصول است و تکنیک های طراحی بسته بندی ممکن است همان چیزی باشند که تولیدکننده برای ترغیب مشتری به خرید محصول به آن نیاز دارد.

بسته بندی؛ اولین ارتباط مشتری با محصول

در صنعت بسته بندی یک جمله معروف وجود دارد: "بسته بندی اولین فروشنده محصول شما است"؛ چرا که بسته بندی اولین ارتباط مشتری با محصول است که متوجه آن می شود. در صورتی که بسته بندی خوب و استاندارد باشد، شانس بیشتری در فروش محصول دارید و اگر بسته بندی خوبی نداشته باشید، احتمالا اقبال کمتری هم در فروش خواهید داشت.

تأثیر رنگ، فونت و طراحی روی جذب مشتری

تاثیر رنگ، فونت و طراحی بسته بندی بر جذب مشتری

انتخاب رنگ مناسب، فونت خوانا و طراحی خلاقانه باعث می شود تا مشتری ابتدا به محصول شما جذب شود. تحقیقات روانشناسی نشان می دهد تاثیر رنگ، فونت و طراحی روی جذب مشتری و بالا بردن تمایل او به خرید محصول موثر هستند. مثلا بسته هایی که با رنگ های روشن دیزاین شده اند؛ شانس بیشتری برای دیده شدن و به فروش رفتن دارند. همچنین بسته بندی های مینیمال و شیک برای محصولات لوکس، حس اعتماد و کیفیت را القا می کنند.

نقش جنس و کیفیت بسته بندی در جلب اعتماد

نقش جنس و کیفیت بسته بندی در جلب اعتماد مشتری

نمی توان از نقش جنس و کیفیت بسته بندی در جلب اعتماد مشتری غافل شد. تا زمانی که تولیدکننده از مواد مناسب و با کیفیت برای بسته بندی محصولات خود استفاده می کند؛ محصولات برای مدت زمان بیشتری تازه می مانند و کیفیت خود را حفظ می کنند. استفاده از مواد مقاوم و باکیفیت در بسته بندی مواد غذایی برای فروش بهتر یا بسته بندی کیک و شیرینی برای جذب مشتری، اعتماد مشتری را جلب کرده و احتمال فروش محصول را بالا می برد.

برای مثال تصور کنید که قصد خرید یک محصول را دارید و دو گزینه مقابل شما قرار دارد؛ یکی با بسته بندی دستی و دیگری بسته بندی با سلفون مقاوم و ماشینی که کاملا از تمیزی و ساختار محصول محافظت می کند. خود شما به عنوان خریدار کدام محصول را خریداری می کنید؟ قطعا خرید محصولی که بسته بندی مقاوم تر و استانداردی دارد، قابل اعتماد تر است. به همین دلیل است که استفاده از تجهیزات و دستگاه های بسته بندی به ایجاد بسته بندی های حرفه ای و محافظت از محصول کمک کرده و ایمنی محصولات را ارتقا می دهد.

بسته بندی و هویت برند

بسته بندی و هویت برند

بسته بندی و هویت برند دو مقوله نزدیک به هم و همواره متصل به هم هستند. امروزه همه تولیدکنندگان می دانند که بسته بندی تنها یک سلفون دور محصول نیست بلکه نماینده کیفیت و سلامت محصول آن ها و حتی نشان دهنده هویت برند آن ها است. بسته بندی که با رنگ ها، فونت ها و ساختار یک مجموعه طراحی و عرضه می شود؛ در برندینگ مجموعه تاثیر می گذارد.

چطور بسته بندی می تواند برند شما را متمایز کند؟

تاثیر بسته بندی بر متمایز شدن برند

اگر می خواهید بدانید که چطور بسته بندی می تواند برند شما را متمایز کند؛ کافی است کمی به تولیدکنندگان مطرح بازار توجه کنید. یک بسته بندی خلاقانه و حرفه ای، همواره می تواند برند شما را از رقبا متمایز کند. بسته بندی فرصتی فراهم می کند تا بتوانید از بین صدها کالای مشابه، متمایز شوید و شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشید.

نکته مهم: بسته بندی خلاقانه یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی غیرمستقیم است.

کافی است در انتخاب متریال، رنگ ها، پترن های کاربردی و هزاران المان دیگر، کمی متمایز از سایرین عمل کنید. به همین سادگی و با کمی خلاقیت می توانید توجه بیشتری را متوجه محصول خود بکنید.

یکی از ابزارهای مهم در این زمینه، دستگاه های بسته بندی هستند که به شما امکان بسته بندی با الگوهای خلاقانه و البته ترند بازار را می دهند. با در اختیار داشتن دستگاه های بسته بندی می توانید محصولات را به صورت استاندارد و با الگوهای مد نظرتان بسته بندی کنید و حتی هر بار جزئیات بسته بندی را تغییر داده و برای محصولات مختلف، بسته بندی متنوعی ایجاد کنید.

اهمیت یکپارچگی طراحی در محصولات مختلف

اهمیت یکپارچگی طراحی بسته بندی برای محصولات مختلف برند

اهمیت یکپارچگی طراحی در محصولات مختلف را نباید از یاد ببرید. یکی از کارهایی که در راستای برندینگ و ماندگار شدن در ذهن مشتریان می توانید انجام دهید، ایجاد طراحی های یکسان برای بسته بندی محصولات مختلف است؛ به طوری که جامعه هدف شما با دیدن بسته بندی و رنگ ها و فونت های استفاده شده در بسته بندی، به یاد برند شما بیفتد. بسته بندی های یکسان و مشابه در محصولات مختلف، حس حرفه ای بودن برند شما را القا می کند.

بسته بندی و تجربه کاربری (UX)

بسته بندی و تجربه رضایت بخش خریدار

یکی از مواردی که در زمان طراحی بسته بندی باید به آن توجه کنید؛ بسته بندی و تجربه کاربری است که در زمان استفاده از محصول خواهد داشت. بسته بندی محصول در عین اینکه از محصول محافظت می کند، باید تجربه و حس خوبی هم به خریدار القا کند.

آسان بودن باز کردن و استفاده

آسان بودن باز کردن و استفاده از محصول برای مشتری اهمیت زیادی دارد. اگر مشتری برای باز کردن بسته بندی دچار مشکل شود، تجربه منفی ایجاد می شود و احتمال خرید دوباره کاهش می یابد. محبوب ترین بسته بندی محصولات از نظر خریداران، بسته بندی هایی هستند که هم راحت باز می شوند و هم برای نگهداری باقیمانده محصول، راهکاری ابداع کرده اند.

حفظ کیفیت و ماندگاری محصول

حفظ کیفیت و ماندگاری محصول از وظایف بسته بندی است. بسته بندی حرفه ای و استاندارد، محصول را از آسیب های فیزیکی، رطوبت و گرد و غبار محافظت می کند. دستگاه های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک این اطمینان را می دهند که محصول تا رسیدن به دست مشتری کیفیت خود را حفظ کند. به این ترتیب بسته بندی با تازه نگه داشتن محصول، به فروش بیشتر آن و بالا نگه داشتن رضایت خریداران کمک می کند.

بسته بندی به عنوان ابزار بازاریابی

بسته بندی به عنوان ابزار بازاریابی

از دیگر کاربردهای بسته بندی که شاید در نگاه اول به آن توجه نکنید؛ تاثیر بسته بندی به عنوان ابزار بازاریابی است. می دانید که بسته بندی اولین فروشنده محصولات شما است. یک بسته بندی خوب و حرفه ای می تواند توجه مشتریان را به خود جلب کند و شانس فروش محصول را بالا ببرد. برای اینکه بسته بندی بیشترین تاثیر را در فروش و بازاریابی داشته باشد؛ کافی است به چند نکته که در ادامه گفته می شود، توجه کنید:

استفاده از بسته بندی برای تبلیغات و پیام های برند

بسته بندی می تواند حامل پیام برند و اطلاعات محصول باشد. چاپ شعار، توضیحات محصول، شماره تماس یا QR کد برای دریافت اطلاعات بیشتر، به عنوان ابزار تبلیغاتی عمل می کند. استفاده از بسته بندی برای تبلیغات و پیام های برند، تنها یک گزینه از صدها روش افزایش فروش با بسته بندی به شمار می آید.

نمونه های موفق از برندهایی که با تغییر بسته بندی، فروش خود را افزایش دادند

برندهای مطرح جهانی و داخلی نشان داده اند که طراحی اصولی بسته بندی در فروش بهتر و بیشتر، اثر گذار است. همواره تغییر طراحی بسته بندی کیک و شیرینی، خوراکی ها یا محصولات بهداشتی باعث افزایش فروش و تقویت شناخت برند شده است. برخی نمونه های موفق از برندهایی که با تغییر بسته بندی، فروش خود را افزایش دادند؛ عبارت اند از:

  • شیرین عسل: شیرین عسل از جمله برندهای معروف ایرانی است که بعد از مدتی تصمیم گرفت با طراحی بسته بندی کوچک تر و مینیمالیستی و همچنین استفاده از رنگ های جذاب تر، توجه مشتری را بیشتر جلب کند.
  • کاله: کاله از دیگر برندهای ایرانی است که هیچگاه خودش را به یک بسته بندی کلاسیک محدود نکرد و همواره جسارت تغییر بسته بندی و ری برند را داشته است. در سال های اخیر بسته بندی ماست های تک نفره و پنیرهای ورقه ای بارها تغییر کرده اند تا با طراحی جدید در عین اینکه عملکرد بهتری در حفظ بهداشت دارند؛ بیش از پیش نظر مشتری را جلب کنند.

تکنولوژی های نوین در بسته بندی

بسته بندی مانند سایر بخش های تولید، با پیشرفت تکنولوژی پیشرفت کرده است. تاثیر تکنولوژی های نوین در بسته بندی، در عین اینکه بسته بندی های شیک تر و جذاب تری ایجاد می کند، تاثیر بهتری در حفظ بهداشت محصول دارد. از طرفی ورود تکنولوژی و دستگاه های بسته بندی پیشرفته صنعتی، شرایطی ایجاد کرد که بتوانید چند ده هزار محصول را در عرض یک ساعت و بدون دخالت دست بسته بندی کنید.

مزایای استفاده از دستگاه های بسته بندی مدرن

مزایای استفاده از دستگاه های بسته بندی مدرن

اگر می خواهید بسته بندی را مطابق استانداردهای روز دنیا و به صورت بهداشتی و حرفه ای انجام دهید، به دستگاه های بسته بندی صنعتی نیاز دارید. از جمله مزایای استفاده از دستگاه های بسته بندی مدرن در بسته بندی محصولات عبارت اند از:

  • افزایش سرعت و بازدهی خطوط تولید
  • یکنواختی بسته ها و جلوگیری از خطا
  • حفاظت بهتر از محصول و حفظ کیفیت
  • امکان بسته بندی متنوع برای انواع محصولات غذایی و صنعتی

فناوری های روز بسته بندی، در عین اینکه فروش را بالا می برند؛ در بهبود تجربه مشتری هم نقش دارند و برند شما را حرفه ای تر نشان می دهند. به کارگیری دستگاه های بسته بندی مواد غذایی، دستگاه بسته بندی شیرینی و کیک یا سایر محصولات، باعث می شود که محصول شما در بازار رقابتی بدرخشد.

جمع بندی

بسته بندی حرفه ای فراتر از محافظت از محصول است و اولین ارتباط مشتری با برند و ابزاری کلیدی برای افزایش فروش محسوب می شود. طراحی جذاب، رنگ و فونت مناسب، مواد باکیفیت و تجربه کاربری آسان اعتماد مشتری را جلب کرده و احتمال خرید را بالا می برد.